از بازاریابی هوش مصنوعی چه می دانیم؟

به کمک راهکارهای مرتبط با بازاریابی هوش مصنوعی تلاش می شود از شکاف میان علوم مرتبط با داده و اجرای آن کاسته شود. روند پیمایش و تجزیه و تحلیل داده های عظیم که زمانی بسیار دشوار بود، امروزه نه تنها عملی، که بسیار آسان شده است.
بعنوان مثال، بیایید در مورد فناوری های جدیدی که طی سال های گذشته به بازار عرضه شده اند فکر کنیم. همگی ما درباره آیفون، ماشین های بدون راننده ی گوگل، عینکهای اسنپ چت، و حتی شهری که ایلان ماسک مدیر عامل تسلا می خواهد در مریخ بسازد شنیده ایم. اما فناوری های نوین و ویژه ی بازاریابی چطور؟
بازاریابی هوش مصنوعی چیست؟
بازاریابی هوش مصنوعی (بازاریابی AI) روشی است که در آن داده های مشتری و مفاهیم هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشین به کار گرفته می شود تا حرکت بعدی مشتری پیش بینی شده و کیفیت تعامل با مشتری افزایش پیدا کند.
تکامل داده های بزرگ و راهکارهای تحلیلی پیشرفته باعث شده متخصصان بازاریابی امکان ایجاد تصویر واضح تری از مخاطبان مورد نظر خود بدست آورند، و سرچشمه ی اصلی چنین پیشرفت هایی، بازاریابی هوش مصنوعی است.
بازاریابان دیجیتال با در اختیار داشتن بینش مرتبط با داده های بزرگ امکان تقویت عملکرد و بازگشت سرمایه ی کمپین های خود را، بدون هیچگونه نیاز به تلاش اضافی بدست آورده اند. البته این دیدگاه تنها بازاریابی هوش مصنوعی را در ابتدایی ترین سطح خود بیان می کند، و مسائل بیشتری هم هست که می توان به آنها پرداخت. در ادامه و در این پست از وبلاگ دیجینگ کلیه جزییات مربوطه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
عناصر اصلی بازاریابی هوش مصنوعی
چند عنصر اصلی موجب قدرت بازاریابی هوش مصنوعی شده اند، شامل داده های بزرگ، یادگیری ماشین و راهکارها.
دادههای بزرگ
داده های بزرگ (Big Data) مفهومی بسیار سرراست بوده، و بیانگر توانایی تیم بازاریابی در جمع آوری و بخش بندی مجموعه های بزرگی از داده ها با حداقل کار فیزیکی است. در ادامه تیم های بازاریابی می توانند از این داده ها به منظور اطمینان از ارسال پیام مناسب، به فرد مناسب، در زمان مناسب، و از طریق کانال انتخابی مناسب استفاده کنند.
یادگیری ماشین
پلتفرم های یادگیری ماشین (Machine Learning) زمانی مفید واقع می شوند که از مخزن های عظیم داده های موجود استفاده کنند. این پلتفرم ها به شناسایی روندها یا رویدادهای متداول کمک کرده و امکان پیش بینی بینش ها، پاسخ ها و واکنش های معمول را بوجود می آورند. بدین ترتیب تیم های بازاریابی می توانند علت اصلی و احتمال تکرار برخی از اقدامات را درک کنند.
راهکارهای قدرتمند
راهکارهای بازاریابی هوش مصنوعی قابلیت درک جهان به شیوهای که انسان آن را درک می کند ایجاد می کنند. بدین معنی که پلتفرم ها قادرند مفاهیم و مضامین مناسب موجود در مجموعه داده های بزرگ را به سرعت شناسایی کنند. راهکارهای هوش مصنوعی همچنین احساسات و ارتباطات را همانند یک انسان تعبیر می کنند و بدین ترتیب پلتفرم های مربوطه قادرند مطالبی با فرم باز مانند رسانه های اجتماعی، کلام یا ایمیل ها را درک کنند.
مزایای اصلی بازاریابی هوش مصنوعی
موارد گفته شده بالا برای تیم های بازاریابی چه معنایی خواهند داشت؟ بازاریابی هوش مصنوعی به دلیل بینشی که ارائه می دهد در بین متخصصین بازاریابی دیجیتال مورد توجه زیادی قرار گرفته است. طبق مطالعه ی اخیر مؤسسه ی پی دبلیو سی، ۷۲% از کارشناسان بازاریابی، هوش مصنوعی (AI) را بعنوان یک «مزیت رقابتی در کسب و کار» توصیف می کنند.
در ادامه روش هایی که بازاریابان انتظار دارند هوش مصنوعی بتواند به کمک آنها طی ماه ها و سال های آتی بر نتایج بازاریابی تأثیر بگذارند آورده شده است:
-
امکان جستجوهای هوشمندانه تر
شایان ذکر است هرچه راهکارهای پیشرفته ی فناوری هوشمندتر می شود، مخاطبین نیز هوشمندتر خواهند شد. به کمک رسانه های اجتماعی و موتورهای جستجوی بسیار سریع (البته به لطف گوگل!)، مردم هرچه که را می خواهند سریعتر از گذشته پیدا می کنند. هوش مصنوعی و راهکارهای داده های بزرگ امکان تجزیه و تحلیل این الگوهای جستجو را فراهم کرده و به بازاریان در شناسایی حوزههایی که بایستی تلاش ها بر آنها معطوف شود کمک می کنند.
-
آگهی ها و تبلیغات هوشمندانه تر
کارشناسان بازاریابی دیجیتال به کمک راهکارهای بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری، تبلیغات خود را هوشمندانه تر طراحی و اجرا می کنند. با این حال هوش مصنوعی به تیم های بازاریابی کمک می کند تجزیه و تحلیل واقع بینانه تری در این حوزه به انجام برسانند. با بیشتر شدن داده های موجود، تبلیغات آنلاین هوشمندتر و اثربخشتر شده اند. راهکارهای بازاریابی هوش مصنوعی امکان جستجوی دقیق تر کلیدواژه ها، پروفایل های شبکه های اجتماعی و سایر داده های آنلاین را فراهم کرده اند.
-
ارائه ی محتوای پالایش شده
متخصصین بازاریابی با استفاده از هوش مصنوعی می توانند داده ها و همچنین شیوه ی تعیین بازار هدف را به سطح جدیدی ارتقاء دهند. آنالیز مخاطبان از سطح جمعیتی معمولی فراتر رفته و امکان درک مردم بصورت فردی مهیا شده است. حالا تیم های بازاریابی میتوانند از هوش مصنوعی برای شناسایی مشتریان یا خریداران بالقوه استفاده کرده و محتوای ایده آل را برای آنها تولید و ارائه دهند. با داشتن داده های بزرگ، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، کمتر مسئله ای است که یک بازاریاب هوشمند نتواند آن را حل کند.
-
تکیه بر ربات ها
خدمات مشتریان و حفظ مشتری حوزه ی دیگری است که هوش مصنوعی قادر است در آینده نقش مهمی را در آن ایفا کند. به زودی قابلیت هایی همچون چت یا سایر شیوه های تعامل مستقیم با مشتری را می توان به کمک روبات های هوشمند ارتقا بخشید. بسیاری از شرکت ها به کمک این تاکتیک ها قادر خواهند بود در وقت و هزینه ی کارکنان خود صرفه جویی کنند. ربات های هوش مصنوعی همچنین به داده ها، اطلاعات و سوابق جستجو در اینترنت دسترسی داشته و بدین ترتیب ارائه ی آنها را بسیار سریعتر و کارآمدتر انجام می دهند.
-
یادگیری پیوسته
از هوش مصنوعی می توان نه تنها برای کشف بینش هایی که زمانی پنهان بوده اند، بلکه در راستای بکارگیری این بینش ها در کمپین های جدید، و بهینه سازی امکان دسترسی به مقصود با هدف قراردادن مناسب ترین کاربران استفاده کرد. با گذشت زمان، اینگونه راهکارها هوشمندتر شده و هرگونه زوائدی را از بین می برند. ضمن اینکه با بهبود نرخ تبدیل (CR)، امکان تقویت تصمیم گیری در زمان واقعی را نیز میسر می کنند.
هوش مصنوعی آینده ی بازاریابی است.
واقعیت داشتن تمامی مسائل بیان شده بسیار ایده آل نیست؟ هنوز فکر می کنید هوش مصنوعی فناوری آینده است نه امروز؟
خب، خبرهای خوبی در راه است: ذهن های خلاق، ما با همکاری استارتاپ نومانو در حال بکارگیری راهکارهای بازاریابی هوش مصنوعی به شکل نوآورانه ای در طراحی یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان هستیم. ما با استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشین در حال ساخت راهکارهایی برای هوش مصنوعی هستیم که می توانند بسیاری از مسئولیت های زمانبری که بازاریابان همواره در پی غلبه بر آنها هستند را برعهده بگیرند.