تقسیم بندی بازار و روش های کلیدی آن

تقسیم بندی بازار اصطلاحی در بازاریابی است که به تقسیم خریداران احتمالی به گروه ها یا بخش هایی با نیازهای مشترک و آن هایی که پاسخ مشابه به یک اقدام و استراتژی بازاریابی می دهند، اطلاق می شود. تقسیم بندی بازار شرکت ها را قادر می سازد دسته های مختلفی از مصرف کنندگان را که ارزش برخی از محصولات و خدمات را متفاوت از یکدیگر درک می کنند، هدف قرار دهند.
درک تقسیم بندی بازار
شرکت ها به طور کلی می توانند از سه معیار برای شناسایی بخش های مختلف بازار استفاده کنند:
- همگون سازی یا نیازهای مشترک در یک بخش
- تمایز، یا منحصر به فرد بودن از گروه های دیگر
- واکنش، یا پاسخی مشابه به بازار
تقسیم بندی بازار، توسعه تحقیقات بازار است که به دنبال شناسایی گروه های هدفمندی از مصرف کنندگان برای متناسب سازی محصولات و برند تجاری به روشی است که برای گروه جذاب باشد. هدف از تقسیم بندی بازار، به حداقل رساندن ریسک از طریق تعیین اینکه کدام محصولات بیشترین شانس را برای به دست آوردن سهمی از بازار هدف دارند و تعیین بهترین روش برای ارائه محصولات به بازار است. این امر به شرکت اجازه می دهد تا با تمرکز منابع محدود بر تلاش هایی که بهترین بازده سرمایه گذاری (ROI) را ارائه می دهند، بازدهی کلی خود را افزایش دهد.
شرکت ها می توانند بازارها را از چند طریق تقسیم بندی کنند:
- از نظر جغرافیایی بر اساس منطقه یا مساحت
- از نظر جمعیت شناسی از نظر سن، جنسیت، اندازه خانواده و درآمد
- از نظر روانشناختی براساس طبقه اجتماعی، سبک زندگی یا شخصیت
- رفتاری از طریق سود، استفاده یا پاسخ
هدف این است که شرکت بتواند محصولات یا پیام خود را با توجه به ابعاد و گستره متداول بخش بازار متمایز کند.
تقسیم بندی بازار به کسب و کار های کوچک و بزرگ اجازه می دهد تا با تمرکز منابع محدود بر تلاش هایی که بهترین بازده سرمایه (ROI) را ارائه می دهند، کارایی و بازدهی کلی خود را افزایش دهد.
نمونه های موردی
تقسیم بندی بازار در محصولات، بازاریابی و تبلیغاتی که مردم هر روز استفاده می کنند مشهود است. تولیدکنندگان خودرو با توانایی خود در شناسایی صحیح بخش های بازار و ساخت محصولات و ایجاد کمپین های تبلیغاتی که مورد توجه این بخش ها باشد، رشد می کنند.
روش های کلیدی
- تقسیم بندی بازار به دنبال شناسایی گروه های هدفمند مصرف کنندگان برای متناسب سازی محصولات و برند تجاری به روشی است که برای گروه جذاب باشد.
- بازارها را می توان به چندین روش از نظر جغرافیایی، جمعیت شناسی یا رفتاری تقسیم بندی کرد.
- تقسیم بازار به یک شرکت اجازه می دهد تا منابع خود را معطوف تلاش هایی کند که می تواند بیشترین سود را داشته باشد.
هوشمندی بازاریابی تولید کننده در مورد هر بخش، شرکت را قادر می سازد تا محصولات را به صورت کارآمدتری تولید و تبلیغ کند.