چند راهکار ویژه برای حفظ کارمندان برتر

یکی از بهترین راه های رشد و توسعه شرکت، حفظ کارمندان اصلی آن است. اجازه داشتن کارکنان برای بیان نظر خود و تقدیر از آنها دو روش مهم برای نگه داشتن بهترین کارکنان شرکت است. شرکت همیشه ارزش کارکنان خود را بهتر می داند چون تغییر کارکنان به ویژه کارمندان تولید، وقت گیر است و هزینه بیشتری بر دوش شرکت می گذارد. از دست دادن کارمندان ماهر فشار زیادی روی بقیه کارمندان آورده و باعث می شود تا با بی میلی اضافه کاری کنند. با این دید اولویت با حفظ کارمندان نمونه شرکت است.
ما در ادامه چند راهکار برای حفظ کارمندان نمونه در شرکت را به شما معرفی می کنیم:
برای حفظ کارمندان ماهر حقوق بالاتر از حد معمول پرداخت کنید.
یکی از بهترین راه های نگهداری کارمندان برتر، دادن حقوق بیشتر به آنها است. علاوه برآن پاداش و هدیه دادن را در برنامه ی خود داشته باشید. این کار باعث ایجاد حصار برای کارمند شده و به آن روحیه ای دو برابر برای کار کردن بهتر و بیشتر می دهد.
شما می توانید از طریق جایزه دادن به تعداد سنوات، کارمندان را به ادامه کار در شرکت تشویق کنید.
نویسنده و مشاوره بازاریابی دیجیتال جان مینتون (John Winton) در این باره می گوید فرهنگ حقوق عالی، کارکنان را مجبور به ادامه کار در شرکت برای مدت طولانی می کند. بنابراین وقت و هزینه کمتری نسبت به پیدا کردن کارمندان جدید صرف می کنند.
به کارمندان خود نظر دادن را یاد دهید.
ممکن است کار کوچکی باشد اما پیاده کردن فرهنگی که تمامی کارمندان با آزادی کامل نظر خود را بیان کنند، کاری بسیار عالی است و به حفظ کارمندان در شرکت کمک می کند. تعداد زیادی از کارمندان وجود دارند که از ترس مجازات، انتقاد نمی کنند. پس بسیار مهم است که کارمندان با خیال آسوده نظر و پیشنهاد های خود را ارائه کنند.
ایتان بوریس (Ethan borys) در مجله کسب و کار هاروارد (HBR) می گوید: تحقیقات زیادی انجام داده ایم و به این نتیجه رسیدیم که وقتی کارمندان ترس از اخراج شدن نداشته باشند و با راحتی صحبت کنند، فروش مؤسسه ها و شرکت ها افزایش چشمگیری خواهد داشت.
به کارمندان خود نشان دهید که برای آنها احترام قائل هستید
علاوه بر حقوق، کارمندان برتر باید احساس کنند که مورد احترام شما قرار دارند . این احترام باید مستقیم و منظم باشد. همچنین جشن های سال نو و تولد آنها نباید فراموش شود. کریستین ویسل (Christine Wissel) رئیس روابط عمومی بازاریابی دیجیتال در مجله Forbes می نویسد: ممکن است تقدیر از طرف کارمندان برای شما اهمیتی نداشته باشد، اما یک جز مهم از استراتژی نگهداری و حفظ کارمندان است. در عمل نشان دهید که برای کارمندان خود اهمیت قائل هستید حتی با انجام دادن کارهای کوچک.
به عنوان مثال: با کارهای کوچک مثل نوشته روی یک تکه کاغذ یا با کارهای بزرگی مثل پاداش دادن این کار را انجام دهید چون کارمندان دوست دارند مورد اهمیت شما واقع شوند. می توانید حتی با نرم افزارهای تشویقی مثل کودوس کارمندان را به خصوص در دوران محدودیت کرونا تشویق کنید. چه آنهایی که در سازمان حضور دارند و چه آنهایی که دور کار هستند.
برای حفظ کارمندان بیش از حد دقیق نباشید
شاید قبلا کسی به شما گفته باشد که از زیر نظر گرفتن دقیق کارمندان پرهیز کنید چون قطعا به شرکت شما ضربه وارد خواهد شد. سختگیر بودن به روح معنوی کارمندان ضرر می رساند و آنها را از کسب نتایج بهتر باز می دارد.
برای مثال: اگر هدف شما موفقیت در تولید چند محصول باشد پس محور گفتگو نباید خارج از دایره هدف باشد. کارمندان می توانند نتیجه گیری و فکر کنند که آیا توانسته اند انتظارات را برآورده کنند یا خیر. همچنین می توانند پیش بینی کنند که چه چیزی آن ها را به موفقیت نزدیک می کند.
انتخاب کارمندان و سرمایه گذاری با آن ها:
در حالی که کارمندان شما مهارت های خود را افزایش می دهند، بعد از مدتی نتیجه کار آنها نشان می دهد که چه شخصی کارمند نمونه است، سپس آن را انتخاب کرده و به آن فرصت سرمایه گذاری در شرکت دهید.
فرصت رشد را به کارمندان خود دهید.
ممکن است فکر کنید گذاشتن بهترین کارمندان با کار مشترک و در کنار هم برای کار شما عالی و وسوسه انگیز باشد اما سخت در اشتباه هستید چون کیفیت کار را به شدت پایین می آورد.ویتنی جانسون (Whitney Jonson) در مجله کسب و کار هاروارد (HBR) می نویسد: وقتی به کارمندان خود اجازه رشد و پیشرفت ندهید، این فکر ذهنشان را مشغول کرده که کارمندان مهمی نیستند و احساس بیهوده بودن به آن ها دست پیدا می کند.
اگر روی کارمندان خود سرمایه گذاری نکنید آن ها جای دیگری سرمایه گذاری می کنند.
برای حفظ کارمندان انعطاف پذیری را فراهم کنید
شاید نشان دادن انعطاف پذیری در کار می تواند انگیزه ای برای ماندن کارمندان شما باشد، چون با نسل جوان سر و کار دارید و این کار مطمئنا برای همه مفید خواهد بود. همه سازمان ها باید این را بدانند مگر عکس آن را انجام دهند و بخواهند در مقابله با نخبگان پیروز شوند. چون کارمندان به دنبال انعطاف پذیری در کار هستند و بازگشت به قوانین سابق را قبول ندارند.
منبع: