مدیریت بازاریابی چیست؟

همهی ما به عنوان بازاریاب تمایل داریم هرچه سریعتر از نردبان شغلی صعود کنیم. اگر چنانچه واقعاً میخواهید روزی مدیر بازاریابی شوید، باید بدانید این نقش چه مسائلی را در بر دارد.
در این پست از وبلاگ دیجینگ بررسی می کنیم که مدیریت بازاریابی دقیقاً چیست و تحصیلات و مهارتهای مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک مدیر بازاریابی به چه شکل است.
مدیریت بازاریابی چیست؟
مدیریت بازاریابی عبارتست از فرآیند تدوین استراتژی بازاریابی فراگیر شرکت، تعیین اهداف بلندپروازانه و در عین حال واقعبینانه برای تیم بازاریابی و تخصیص منابع و زمان لازم برای اجرای اثربخش استراتژیها.
تحصیلات لازم
اکثر شرکتها تمایل دارند متخصصین بازاریابیشان دستکم مدرک لیسانس را داشته باشند، اما از آنجایی که امکان تطبیق و سازگاری با مفاهیم بازاریابی به سرعت وجود دارد، الزامی برای داشتن مدرک تخصصی در زمینههای خاص از سوی بازاریابان وجود نخواهد داشت.
با این حال، برای تبدیل شدن به یک مدیر بازاریابی موفق، داشتن سابقهی سه تا پنج ساله عملکرد بصورت مداوم و در بالاترین حد، و دسترسی به اهداف از پیش تعیین شده. اگر میخواهید روزی مدیر بازاریابی شوید، عملکرد شما بیش از هرچیز دیگری اهمیت خواهد داشت.
بعنوان مثال، اگر میخواهید تیم وبلاگی شرکت خود را مدیریت کنید، میبایست ثابت کرده باشید قادرید بصورت مداوم محتوای با کیفیتی نوشته و انتظارات مدیر خود را برآورده سازید.
مهارتهای لازم
داشتن مهارتهای سخت برای موفقیت در شغل بازاریابی بسیار ضروری است، اما برای مدیر بازاریابی، مهارتهای نرم اهمیت بیشتری دارند – بیشتر وقت شما صرف انجام برنامههای ابتکاری، ارزیابی و رسیدگی به احساسات همکارانتان میشود، و نیز بررسی اینکه چگونه بصورت همزمان میتوانید نیازهای تیم کاری و مشتریان خود را برآورده سازید.
بنابراین و به منظور موفقیت در پست مدیر بازاریابی، باید در فعالیتهایتان متواضع، همدل، سازگار، مفید، و شفاف بوده، ارتباطات مناسب را به خوبی ایجاد کرده و در زمینهی فعالیت خود از تخصص کافی بهرهمند باشید.