نحوه ی ایجاد و بهبود روابط مشتری از طریق رسانه های اجتماعی

در این پست از وبلاگ دیجینگ به ذکر نکاتی در مورد استفاده از رسانه های اجتماعی برای هدایت مشتریان در قیف بازاریابی می پردازیم.
مراحل مختلف قیف بازاریابی برای کسب و کارهای مختلف متفاوت است، اما همه ی آنها اهداف یکسانی را دنبال می کنند: جلب توجه مشتریان بالقوه، اطلاع رسانی به آنها درباره ی کسب و کار، تبدیل مشتری به خریدار، و ایجاد شرایطی برای بازگشت آنان.
رسانه های اجتماعی با بیش از ۳.۴ میلیارد کاربر در سراسر جهان، شیوه ای قدرتمند برای دستیابی به مشتریان بالقوه جدید و حرکت رو به جلوی آن ها در قیف بازاریابی محسوب می شوند. استفاده از این توانایی در کنار تلاش های بازاریابی دیجیتال شما می تواند آن را به مؤلفه ای ارزشمند در استراتژی بازاریابی دیجیتال یکپارچه مبدل کند.
در ادامه چند روش که رسانه های اجتماعی از طریق آن به شما در ایجاد ارتباط با مخاطب طی سفر مشتری کمک می کنند ارائه می شود.
افزایش آگاهی
مرحله ی اول در قیف بازاریابی، ایجاد آگاهی در بین افراد است. از این طریق مشتریان بالقوه با مشاغل شما آشنا شده، و شانس بیشتری وجود دارد که در صورت نیاز، به محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید فکر کنند.
- با به اشتراک گذاشتن لینک هایی به وبسایت یا فروشگاه تجارت الکترونیک شما در توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و یا هرجای دیگر، در مورد کسب و کارتان صحبت کنند – و همینطور دیگر فالوورهای شما را نیز به انجام این کار تشویق کنند. (راهنمایی: شما می توانید از طریق بازاریابی ایمیلی بصورت مستقیم پستهای فیسبوک و اینستاگرام را ایجاد، ارسال و زمانبندی کنید.)
- ایجاد آگهی های تبلیغاتی سفارشی و با هدف قرار دادن مخاطبان خاص – مثلاً افرادی که در محدوده ی سنی خاصی قرار داشته یا در یک مکان خاص زندگی می کنند. این تبلیغات به شما امکان می دهد داستان برند خود را به به کمک مخاطبان خود بصورت گسترده منعکس کنید. بدین ترتیب دیگران با برند شما آشنا شده و ترافیک بیشتری به پروفایل رسانه ی اجتماعی و وب سایت شما هدایت خواهد شد.
نشان دادن ارزش محصول یا خدمات
وقتی مشتریان بالقوه نسبت به کسب و کار شما آگاه شدند، به مرحله ی بعدی قیف بازاریابی حرکت می کنند: مد نظر قرار دادن.
آن ها از پیش علاقه ی خود به دانستن هرچه بیشتر را نشان داده اند، پس حالا فرصتی مناسب برای نشان دادن ارزش محصول و تبدیل آنها به مشتری خواهد بود.
- آگهی های تبلیغاتی در رسانه های اجتماعی چشم انداز جدیدی برای وب سایت شما ایجاد می کنند، با این حال هیچ تضمینی نیست که مردم در اولین بازدید خود به خریدار تبدیل شوند. خوشبختانه ایجاد آگهی های هدف گذاری مجدد (ری تارگتینگ) که بتواند مخاطبین را، وقتی که آماده ی خرید هستند، دوباره به سمت شما برگرداند به سادگی وجود دارد.
- محتوای ارگانیک – همانند بررسی های تخصصی، رتبه بندی ها و توصیه نامه های مشتری – نیز می تواند به شما در دستیابی به افراد جدید در رسانه های اجتماعی کمک کند. اخیراً یک مطالعه نشان داده مصرف کنندگان بطور متوسط پیش از اعتماد به یک کسب و کار، ۷ ارزیابی انجام شده درباره ی آن را مطالعه می کنند.
آموزش به مشتریان
رسانه های اجتماعی محلی مناسب برای ارائه ی مطالب آموزشی به مخاطبین هستند، چه آنان که هنوز در مرحله ی مد نظر قرار دادن بوده و چه از پیش به خریدار مبدل شده باشند.
- ویدیوهای آموزشی ایجاد کرده و آنها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا مشتریان بالقوه سهولت استفاده از محصولات شما، و یا کارآمدی خدمات شما را مشاهده کنند. ضمناً افرادی که پیشتر از شما خرید کرده اند را فراموش نکنید. ویدیوهایی که در آنها دستورالعمل های بکارگیری از محصولات را نشان می دهند، اطلاعات لازم را به مشتریان ارائه می کند.
- با افزایش محبوبیت رسانه های اجتماعی، نیاز به پشتیبانی از مشتریان از طریق کانال های اجتماعی بیشتر شده است. در نتیجه خدمات مشتریان را نباید در رسانه های اجتماعی فراموش کرد.
تلاش برای بازگرداندن مشتریان
اینکه یک مشتری از شما خرید کرده و چگونگی استفاده از محصول را یاد بگیرد، منجر به اتمام سفر او نمی شود. رسانه های اجتماعی به شما کمک می کنند مشتریان را به سمت مرحله ی حفظ و نگهداری در قیف بازاریابی هدایت کنید – تا در آینده به خریداران همیشگی و طرفداران برند مبدل شوند.
- به تولید و اشتراک محتوای ارگانیک (همانند مقالات، پست های وبلاگ، تصاویر یا نکات راهنما) بپردازید تا مخاطبان خود را سرگرم و درگیر مطالب خود کنید. همانطور که در مورد ترجیحات و تمایلات آنها اطلاعات بیشتری کسب می کنید، می توانید محتوای مطلوب تر و متناسب تری ایجاد کرده و افراد را ترغیب کنید هرچه بیشتر به صفحه شما سر بزنند – و با آن تعامل داشته باشند.
- در صفحات اجتماعی خود به کمک محتوایی که تعامل مخاطبین را تشویق می کند، احساس حضور در یک جامعه را بوجود آورید. یک جامعه ی قدرتمند در رسانه های اجتماعی، جنبه ی انسانی کسب و کار شما را تقویت کرده و باعث می شود مشتریانتان احساس کنند جزئی از یک موضوع ویژه هستند. این مسئله بر روی سود و زیان شما نیز تأثیرگذار است: مطالعات نشان داده مشتریانی که با یک برند از نظر عاطفی در ارتباط اند، ۳۰۶% ارزش مشتری بالاتری داشته و احتمال بیشتری دارد برند شما را به دیگران توصیه کنند.