۱۰ ترفند برای ایجاد استراتژی اثربخش بازاریابی ایمیلی در سال ۹۹

بازاریابی ایمیلی روشی آزمون شده و مناسب در بازاریابی دیجیتال جهت دستیابی به مشتریان جدید و حفظ مشتریان کنونی است. با داشتن یک استراتژی مناسب در این راه، شما قادر خواهید بود کسب و کار خود را ارتقا دهید.
با این حال و به منظور اطمینان از اینکه بازاریابی ایمیلی شما در سال ۹۹ اثربخشی کافی را داشته باشد، باید درک روشنی نسبت به مسائل مورد توجه در بازاریابی ایمیلی، پیش از تثبیت استراتژی خود داشته باشید.
در ادامه و در این پست از وبلاگ دیجینگ، ترفندهایی ارائه شده که برای ایجاد استراتژی اثربخش بازاریابی ایمیلی به شما کمک خواهد کرد.
۱: مخاطبین خود را بشناسید
بازاریابی ایمیلی شما با توجه به اینکه این مخاطبین چه کسانی هستند و چه تمایلاتی دارند، متفاوت خواهد بود. تعیین کنید مخاطبین هدف شما به کدام گروه جمعیت شناختی تعلق دارند. سپس زمانی که معمولاً ایمیلهای خود را بررسی میکنند، و رفتاری که بعد از دریافت ایمیلهای بازاریابی انجام میدهند را شناسایی کنید. این مسئله به شما در ارزیابی استراتژیتان کمک خواهد کرد.
سنجش دقیق این مسائل در هر کمپین بازاریابی میتواند در درک کامل ویژگیهای مخاطبینتان به شما کمک کند.
۲: محتوای کیفی اهمیت فوقالعادهای دارد
محتوا مهم است، چرا که صدایی است که از سوی شرکت شما به مخاطبین میرسد. در ایجاد محتوا خلاق باشید، اما سعی کنید این محتوا موجز و شفاف باشد تا نیازی به حدس و گمان دربارهی نیت ایمیلهای شما وجود نداشته باشد.
۳: موضوعهای مناسب
موضوعی را بیان کنید که در عین جلب نظر مخاطب، مناسب و مفید باشد. برای آنها روشن کنید که پیشنهادات ارائه شده مدت زمان محدودی داشته و یا پیشنهادی فوقالعاده و انحصاری به آنها ارائه شده است.
۴: محتوای شخصیسازی شده ارسال کنید
ایمیلها را از طریق روبات و به شکل یکسان ارسال نکنید، بلکه تا جایی که امکان دارد آن را شخصیسازی نمایید. مشتریان و همچنین مشتریان بالقوه از این مسئله خشنود خواهند شد، ضمن اینکه با استفاده از ابزار مناسب، چنین کاری زمان زیادی هم به طول نخواهد انجامید.
۵: آزمون A/B
پیش از ارسال انبوه ایمیلها، ابتدا آنها را آزمون کنید. استفاده از آزمونهای A/B برای اینکه ببینید مخاطبین شما به باز کردن کدام ایمیلها و اقدام کردن در این زمینه علاقه دارند، به شما کمک میکند درک بهتری از کمپینهای بازاریابی ایمیلی خود داشته باشید.
۶: قابلیت استفاده در موبایل
دسترسی به ایمیلهایی که در موبایلها هم باز میشوند برای مخاطبین شما سادهتر بوده و بدین شکل در هر زمان ممکن میتوانید با آنها در ارتباط باشید. طبق گزارش HubSpot، در موبایلها هماکنون حدود ۴۶% از ایمیلها قابلیت باز شدن دارند.
۷: اولویتبندی
بخشبندی مخاطبین به شما امکان اولویتبندی ارسال ایمیلها به گروههای مختلف را خواهد داد.
۸: اتوماسیون
بهرهگیری از ابزارهای پیشرفته در بازاریابی ایمیلی به شما امکان اتوماسیون در ارسال ایمیلها را ارائه میکند. بدین ترتیب خواهید توانست بصورت اتوماتیک و در فواصل معین، و یا در نتیجهی عملکردهای خاص، ایمیلهای خود را ارسال نمایید. به این روش، شانس افزایش نرخ تبدیل هم افزایش خواهد یافت.
۹: مانیتورینگ و نظارت بر اطلاعات آماری
به کمک آمار و ارقامی که بیانگر چگونگی پاسخگویی مخاطبین به ایمیلهای شماست، خواهید توانست هر کمپین را ارتقا دهید. این مسئله به شما امکان میدهد بررسی کنید آیا صفحات مشاهده شده در وبسایتتان از طریق لینکهای ایمیلی باز شدهاند یا خیر. در یک کمپین اثربخش، نرخ دسترسی از طریق این لینکها بایستی دستکم ۵۰% باشد.
۱۰: از ارسال اسپم بپرهیزید
مطمئن شوید دلیل مشخصی برای ارسال ایمیل به مخاطبین وجود داشته باشد، مثلاً ارسال به مشترکین وبسایت یا مشتریان کنونی که علاقمند به دریافت ایمیلهای شما هستند. بدین ترتیب و با داشتن دریافت کنندگان هدفگذاری شده، از افتادن ایمیلهای خود در دام فیلترهای اسپم جلوگیری خواهید کرد.
مسائل کلیدی استراتژی بازاریابی ایمیلی در سال ۹۹
مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) چابک، استفادهی دقیق و کامل از بازاریابی ایمیلی از ارسال خبرنامهها گرفته تا امکان تحلیلهای آماری را برای شما ممکن خواهد کرد. برخی دیگر از ویژگیهای قابل استفاده عبارتند است:
- استفاده از قالبهای سفارشی، که به کسب و کار شما کمک میکند جذابتر به نظر رسیده و ایمیلهای شما جلوهای حرفهای پیدا کنند.
- شخصیسازی ایمیلها، و استفاده از اطلاعات مشتریان همانند نام، محل، صنعت و غیره.
- امکان نمرهدهی، که با توجه به فعالیتها یا رفتارهای خاصی همچون کلیک کردن بر روی لینکهای ایمیل، اختصاص نمره جهت ارزیابیهای آتی را فراهم میکند.
- شاخصهای ردیابی، که به شما امکان بررسی و ردیابی نتایج حاصل از بازاریابی ایمیلیتان را ارائه کرده و بدین ترتیب ارتقای هرچه بیشتر این نتایج را میسر میسازد.
- آزمونهای A/B ایمیلی، که به شما اطمینان میدهد بازاریابی ایمیلی استفاده شده تا چه اثربخش است.
- استفاده از ویژگی کشیدن و انداختن (drag & drop) که شیوهای ساده و ملموس برای اضافه کردن متن، ویدیو، دکمههای به اشتراک گذاری در رسانههای اجتماعی و غیره است.
- هدفگذاری مخاطبین، با توجه به لیستهای موجود.
- امکان به اشتراک گذاری در رسانههای اجتماعی، که مشتریان را قادر میسازد پلتفرمهای مختلف شما را ملاحظه کنند.
- سیستم پاسخگوی خودکار، که خلق و ارائهی پاسخهای از پیش تعیین شده به فعالیتها و رفتارهای خاصی را ممکن میسازد.
- هشدارهای زمان واقعی، که به شما امکان میدهد در اسرع وقت فرصتهای موجود را شناسایی و از آنها بهرهبرداری کنید.
استراژی بازاریابی ایمیلی شما در سال ۹۹ باید تا حد امکان پویا باشد، چرا که در بازاریابی دیجیتال، امکان ایجاد تغییرات لحظهای وجود دارد.
با این حال چنانچه از ابزار مناسب استفاده کنید، همیشه درک مناسبی از وضعیت موجود خواهید داشت و میتوانید بازاریابی ایمیلی اثربخشی داشته باشید. استراتژی بازاریابی ایمیلی به کمک نرم افزار CRM چابک تا حد زیادی میتواند برای شما مناسب باشد.