A crowd of shoppers browse at Target on Black Friday.

روانشناسی بازاریابی دیجیتال

 

تعریف روانشناسی بازاریابی دیجیتال: استفاده از تکنیک های روانشناختی و روانشناسی برای فروش و جذب بیشتر مشتری. ممکن است صاحب مغازه ای باشید و در آن انواع محصولات را داشته باشید اما محصولات شما به فروش نرود که این امر باعث غافلگیری شما می شود.

فروشندگان زیادی از کلید مهم و اساسی برای فروش محصولات اینترنتی غافل می مانند که محصول باید نظر مشتری را جلب کند. بنابراین فروشنده باید خود را جای خریدار بگذارد و به این فکر کند که چرا این محصول را باید خرید؟ آیا اهمیتی دارد یا از اهمیت کمتری برخوددار است؟

طراحی و اثر روانی آن بر مشتری

در واقع اولین چیزی که مشتری شما را جذب می کند طراحی سایت و فروشگاه است. طراحی می تواند یک شخص را برای همیشه مشتری دائمی کند و یا آن را برای همیشه از ورود به سایت منع کند. برای همین طراحی یک فروشگاه یا سایت کار ارزشمندی برای جذب مشتری است.

طراحی فروشگاه

اگر مالک فروشگاه آنلاین هستید یا محصولات را از طریق وب سایت های برتر خرید آنلاین برای فروش به اشتراک گذاشته، طراحی سایت یکی از مهمترین معیارها برای رضایت مشتری است.

براساس گزارش های دانشگاه استنفورد %۴۶ از مشتریان صداقت سایت ها را از طریق طراحی خارجی آن مورد ارزیابی قرار می دهند.

برای افزایش بازدید سایت  نکات زیر را رعایت کنید:

  • متن نباید خطای املایی داشته باشد.
  • برای طراحی سایت سلیقه ی کافی به خرج دهید، از گذاشتن محتوا و عکس اضافه خودداری کنید.
  • توضیحات باید مختصر و مفید باشند.
  • سایت های شما نباید بیش از حد عکس و عنوان داشته باشد. بیشتر بر روی موضوع های اساسی تمرکز کنید.
  • از عوض کردن تم سایت خودداری کنید چون مشتری احتمال می دهد به سایت دیگری منتقل شده است.

عکس ها و رنگ های زنده

عقل انسان با سرعت بالایی می تواند عکس ها و رنگ ها را به وسیله چشم تحلیل کند که این امر رضایت روحی غیر ارادی را به ارمغان می آورد. تحقیقات زیادی نشان می دهد که وجود عکس و رنگ زنده در طراحی سایت بر روح و اعصاب مشتری اثر مثبتی می گذارد که این امر از عوامل اساسی کسب اعتماد مشتری است.

یکی از کارهای ضروری که باید به انها دقت شود شناسایی رابط بین رنگ هاست؛ رنگ تاثیر مختلفی بر روی روحیه ی مشتریان دارد به همین خاطر باید انتخاب و طراحی رنگ متناسب با محصولات باشد.

رنگ هایی که بیشترین اثر را بر روی روح و روان مشتری می گذارد:

قرمز: قدرت و صبر

زرد: خوشبختی و الهام

سبز: طبیعت و سلامت

آبی: راحتی و آرامش

سفید: سادگی و واضح بودن

عامل روانشناختی و الگوی ناخودآگاه

یکی از مهمترین راه های شناخت مشتریان، شناخت سلیقه ی آنهاست. این کار باعث می شود که مشتریان شما با سرعت زیاد به آن چه که می خواهند برسند.

طبق نظرسنجی ها الگوی F شهرت زیادی در بین کاربران دارد.

مشتریان ابتدا به زاویه ی بالا سمت راست سایت یا فروشگاه سر می زنند، سپس به سراغ سمت چپ سایت رفته (عکس حرف f) و بعد محتوا را به صورت عمودی از بالا به پایین نگاه می کنند.

محتوای فروشگاه باید شامل عکس و عنوانی که آن را توضیح دهد باشد.

.برند محصولات شما باید واضح روی صفحه ی سایت قرار بگیرد و کلیک روی آن باید مشتری را به منوی اصلی باز گرداند.

.سایت باید پیوندی داشته باشد که مشتری را به بخش استعلام، توضیحات و پشتیبانی فنی شرکت یا فروشگاه متصل کند.

برگه ی جستجو باید جذاب، مناسب و در موقعیت مناسب سایت قرار بگیرد.

زبان نوشتن و روانشناسی بازاریابی

وقتی تجارتی را به وسیله ی اینترنت راه اندازی می کنید تنها رابط بین خود و مشتریان، جملاتی است که برای توضیح محصول خود به کار می برید. بنابراین باید درک کافی از اصول نوشتن و منطق گفتگو داشته باشید.

جملات تحریک آمیز

تحقیقات زیادی نشان می دهد که جملات تحریک آمیز مثل تعداد محدود، قبل از اتمام بخرید و غیره، فرصتی است که مشتری هرگز آن را از دست نمی دهد. همچنین وقتی یک محصولی را به سود خود می بیند غیر ممکن است که فرصت را از دست دهد.

از عبارات تخفیف و فروش برای مدت محدود، بخاطر اینکه زمان، نقش اساسی را بازی می کند می توانید برای افزایش فروش محصولات خود استفاده کنید.

داستان های فروش

انسان به صورت فطری دوست دارد داستان و تجربه های موفق را بخواند. چون این تجربه ها باعث بالا بردن ارزش محصولات می شود، اضافه بر آن گذاشتن ویدئو و تصاویری که بر محصولات شما اثر مثبت دارد ارتباط ناخودآگاه بین برند شما و رضایت مشتری را به وجود می آورد.

چگونه از داستان سرایی برای فروش محصولات استفاده کنیم؟

اگر داستان واقعی که وابسته به برند تجاری شما باشد، ندارید داستانی را خلق کنید.

صحبت های مشتریانی که از محصولات شما راضی بودند را چه از طریق کامنت و یا به طور مستقیم در قسمتی از صفحه ی اصلی سایت منتشر کنید.

جمله ی تاثیرگذار برای فروشگاه یا محصول خود بنویسید: به طور مثال “مقداری از هزینه ی این محصول صرف کودکان بی سرپرست می شود”. بنابراین با این کار یک رابطه ای بین خرید محصول، توسعه جامعه و تحقق دستاوردهای بشر دوستانه ایجاد می شود.

تمرکز بر روی اثر مثبت و فوایدی که محصولات شما برای مشتری و اجتماع دارد. به طور مثال برای فروش محصولات سرمایشی مثل کولر از عبارت “گاز استفاده شده در آن به لایه ی اوزون آسیب نمی رساند” استفاده کنید. این کار یک نوع تشویق برای خرید کالا با هر قیمتی می شود.

 

منبع

khamsat.com

Read More
یحیی عبیاوی ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ 0 دیدگاه

بازاریابی محتوا و سئو |SEO

برای اینکه در نتایج موتورهای جستجو بهتر دیده شوید و رتبه بالاتری داشته باشید، مدیر وب باید محتوا را با کلمات کلیدی مرتبط بهینه کند. به همین دلیل است که امروزه سئو و بازاریابی محتوا از برترین ابزارهای بازاریابی به شمار می روند.

هنگامی که می خواهید محصولی را به صورت آنلاین خریداری کنید از کجا شروع می کنید؟ معمولاً با سرچ در گوگل شروع می کنید، درست است؟

اکثر مردم قبل از رفتن به یک رستوران، آرایشگاه یا هر مکان دیگری، نظرات آنلاین را می خوانند. این بررسی به طور کلی شامل جستجوی “بهترین رستوران های شهر” یا موارد مشابه در گوگل است. اکثر مصرف کنندگان به موتورهای جستجو متکی شده و به آن ها اعتماد می کنند.

 بازاریابی محتوا و سئو، تاکتیک های سنتی بازاریابی را ارتقا داده اند. از بدو تأسیس و پیدایش این دو مفهوم، هر دو دستخوش تغییرات زیادی شده اند.

بسیاری از مردم در مورد معنای حقیقی اصطلاحات “SEO” و “بازاریابی محتوا” سردرگم هستند. این امر منجر به استفاده از این دو مفهوم به جای یکدیگر شده است.

در ادامه مفهوم SEO و بازاریابی محتوا و همچنین تفاوت این دو را بررسی می کنیم.

 

سئو چیست؟

بهینه سازی موتور جستجو، که به اختصار SEO نامیده می شود، تکنیکی است که به موتورهای جستجو کمک می کند وب سایت ها را در نتایج جستجو پیدا کرده و رتبه بندی کنند. در صورت استفاده صحیح از آن، وب سایت شما می تواند رتبه بالاتری نسبت به میلیون ها سایت موجود دیگر داشته باشد.

SEO به عنوان بخشی از تکنیک بازاریابی اینترنتی، نحوه کار موتور جستجو را درک می کند که شامل استفاده از آنچه مردم به طور پیوسته به دنبال آن هستند، محبوب ترین جستجوها و اینکه کدام یک از موتورهای جستجو بیشتر بازدید می شوند، می باشد. هدف نهایی بهره مندی از سئو افزایش تعداد دفعات دیده شدن وب سایت است.

سئو و بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست؟

بیل گیتس می گوید: “محتوا پادشاه است.” بازاریابی اینترنتی بدون محتوای با کیفیت کارکردی ندارد. بازاریابی محتوا روشی برای بازاریابی برندها، محصولات یا خدمات از طریق ایجاد و توزیع محتوای معنی دار، قابل اعتماد و ارزشمند است. بازاریابی محتوا به وب سایت ها کمک می کند تا افزایش نرخ تبدیل و سود را تجربه کنند.

 

اگر به تعاریف فنی این دو اصطلاح بپردازید، می توانید شباهت ها و تفاوت های آن ها را پیدا کنید. حال، مهمترین سؤالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا این دو مفهوم با هم ارتباط دارند؟ آیا می توان از آن ها به عنوان یک ابزار واحد استفاده کرد یا اینکه دو ابزار کاملاً متفاوت هستند و باید جداگانه مورد استفاده قرار گیرند؟ برای پاسخ به این سؤال، تفاوت SEO و بازاریابی محتوا را بررسی می کنیم.

 

تفاوت های بازاریابی محتوا و سئو چیست؟

شاید مهمترین تفاوت بین بازاریابی محتوا و سئو در دامنه و حیطه کاری آن ها باشد. SEO بیشتر فنی است (البته نه کاملاً) بنابراین دامنه فعالیت آن محدودتر است. این نوع بازاریابی دامنه گسترده تری دارد زیرا ماهیت آن غیر فنی است.

عملکردهای SEO حول دستورالعمل های موتور جستجو است و بر درک عباراتی (کلمات کلیدی) است که می توانند ترافیک را به وب سایت شما هدایت کنند. بنابراین، SEO بر تأمین نیازهای موتورهای جستجو متمرکز است. از طرف دیگر، بازاریابی محتوا در جهت تأمین نیازهای مخاطبان انسانی عمل می کند. ما محتوای خود را برای آگاهی دادن به مردم، نه فقط موتورهای جستجو، تولید می کنیم.

Read More
ندا رحیمی ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ 0 دیدگاه
Would you like to receive notifications on latest updates? No Yes